Mindfulness og meditation

Hvad er mindfulness?

Er du i tvivl om, hvad mindfulness er, så har vi forklaret det i de tre nedenstående punkter:

Mindfulness er evnen til at være bevidst, opmærksom og mere nærværende i livet.

​Mindfulness er at kunne samle sig om nuet, i stedet for at være optaget af fortiden eller fremtiden.

​Mindfulness er simple øvelser og brugbare redskaber, som kan bruges til at finde ro og balance i en hektisk hverdag.

Du behøver faktisk ikke engang at sidde i skrædderstilling i yogatøj, uden larm og andre forstyrrende elementer. Du skal blot være til stede, ligegyldig hvor du er, og hvad du laver!

Mindfulness og meditation

Mindfulness er: At være bevidst nærværende i hvert eneste øjeblik, uden at dømme.

Hvilket betyder at være til stede i nuet - med hele din opmærksomhed og nærvær - i stedet for at fortabe dig i vurderingerne og bedømmelserne om fortiden, og spekulere for meget over fremtiden.

I vores, til tider, hektiske liv, kan det være svært at være til stede, men det er ikke fremmed for os at opleve det. Alle mennesker oplever nemlig dette en gang i mellem, som små glimt i vores helt almindelige hverdag – vi er bare ikke altid særlig bevidste om det, fordi vi ofte er på vej videre til det næste øjeblik, og til det næste øjeblik.
Med øvelserne fra Mindfulness 4 all-programmet, styrker du blandt andet din opmærksomhed og nærvær. Du kommer til at træne dig selv i at være mere til stedet i livet med både en åben og nysgerrig accept. Du vil gennem øvelserne få flere oplevelser af tilstedeværelse og nærvær.

Meditation er (sagt på en lidt forsimplet måde): Øvelser til at samle din opmærksomhed om nuet, og dermed være mere til stede i krop og sind, uden at bedømme og vurdere. I sin oprindelige essens betyder meditation; at kultivere/opøve noget, og at gøre sig klar (altså forberede sig til noget). Her mener man at gøre sindet eller sin mentale del klar til at være opmærksom og observerende, og derigennem få en dybere indsigt i sig selv.

Selvom dette ikke er en total fyldestgørende beskrivelse, så er meditation altså ikke at forsvinde væk i sin egen boble, eller at sidde i en hule og være afkoblet fra hverdagens almindelige pligter og gøremål (selv om det nogle gange kunne være rart). Meditation er direkte koblet til vores helt almindelige hverdagsliv, vores sorger og glæder, vores følelser og fornemmelser, vores ord og tanker, vores krop og sind. Kort sagt; alt, hvad et menneske besidder og rummer.

Mindfulness og meditation er således to ting, der går hånd i hånd.

Forskningen omkring mindfulness og meditation har siden 90’erne været fyldt med masser af dokumentation om mange positive gevinster, som blandt andet nedsat stress, angst og depressionssymptomer, styrkelse af hukommelse og koncentrationsevnen, smertehåndtering, mindskning af psoriasis symptomer, forbedret søvnrytme og meget andet.

​​Er meditation og mindfulness noget for dig?

Kunne du også tænke dig at træne din opmærksomhed og blive mere nærværende i dit liv?

Kan du bedst lide at træne, når du har tid til det - og ikke på et bestemt tidspunkt og et bestemt sted?

Er du nybegynder - eller har du måske allerede prøvet at meditere eller praktisere mindfulness?

Så er Mindfulness 4 all-programmet noget for dig!

Programmet er et 5 ugers mindfulness-kursus, som kan benyttes, uanset hvor i Danmark du befinder dig, da du kan deltage over vores digitale platform. Du kan derfor logge ind og træne meditations- og mindfulnessøvelser, som hver lektion indeholder, når det passer dig. Du vil med dette program få en solid introduktion til mindfulness og meditation, og du lærer effektive teknikker og øvelser, som du kan bruge resten af dit liv. Mindfulness 4 all-programmet er derved en investering i dig selv.

​Du skal dog være opmærksom på, at Mindfulness 4 all-programmet ikke er en erstatning for et certificeret mindfulness-kursus, som eksempelvis MBSR og MBCT.

Du kan se flere spørgsmål og svar om mindfulness og Mindfulness 4 all-programmet ved at trykke her (åbner i et nyt vindue).

Et program uden hård træning, religiøsitet eller spiritualitet

Du vil ikke finde hårde og urealistiske træningssessioner i dette program. Mindfulness 4 all er simpelt og enkelt.

Der er heller ingen undervisning i hverken buddhisme eller andre religiøse tekster, og heller ingen spirituelle guidelines (selv om det måske for nogle kunne være ret spændende). Hvis du alligevel opdager noget religiøst eller spirituelt undervejs, så skal det være velkomment, men så kommer det inde fra dig selv og ikke fra Mindfulness 4 all-programmet.

Mindfulness 4 all-programmet er helt nede på jorden, og det er udarbejdet til ALLE. Det er derfor, at det hedder Mindfulness 4 all – Mindfulness for alle!

Indhold i Mindfulness 4 all-programmet:

Lektion 1: Introduktion - Video "Hvad er mindfulness og hvad er det IKKE" - Øvelse "Bodyscan" - Bonus "Tips til Bodyscan".

Lektion 2: Automatpilot - Video "Sid ned" - Øvelse "Kort Pauserum" - Bonus "De første udfordringer".

Lektion 3: Brug dine sanser - Øvelser "Stop op" & "En lille mundfuld" - Bonus "Sov Godt".

Lektion 4: Mindfulness i bevægelse - Video "Mindful walking" - Øvelse "Yogastræk" - Bonus "3 skridt mod forandring".

Lektion 5: Bliv i nuet - Øvelse "Bliv i nuet, lidt længere" - Bonus "Motivation".

Adgang til undervisning døgnet rundt

Du får adgang til et 5 ugers program, der giver dig læsevenlige filer, lærerige videoer, simple og konkrete øvelser samt en masse bonusinformation.

7 dages penge-tilbage-garanti

Du kan starte på lektion 1 og bruge tid på at gennemgå øvelserne, læse filerne og se videoerne og alligevel have mulighed for at få alle dine penge tilbage.

Ønsker du at koble fra i en travl hverdag?

Pas på dig selv og tag en pause

Pauserummets konsulent og underviser er ergoterapeut Lars Paustian.
​Gennem egen erfaring er Lars i stand til at formidle et stærkt budskab om at passe på os selv, når vi har allermest brug for det.

PAUSERUMMET ApS​

CVR: ​33598246​

Har du nogle spørgsmål?